AUDIO NOTE – SYSTEMY REPRODUKCJI MUZYKI – WZMACNIACZE

Technologia - Szemis Audio Konsultant

W sercu każdego systemu muzycznego Audio Note (UK) znajduje się wzmacniacz lampowy. Wzmacniacze lampowe skonstruowane są na bazie najstarszego i bezsprzecznie najlepszego podzespołu wzmacniającego muzyczny sygnał elektryczny – lampy elektronowej. Pomimo wynalezienia tranzystora w 1956 roku i jego stopniowego przenikania do konstrukcji audio wzmacniacze lampowe zaskakują słuchaczy bardziej muzycznie wciągającym doświadczeniem słuchania. Najbardziej popularnymi lampami są pentody i triody. Audio Note używa pentod jako rozwiązania pozostawionego na bardziej przystępnym poziomie cenowym, ale pozostawia triody bezpośrednio żarzone do swoich najlepszych konstrukcji. Są to najbardziej liniowe podzespoły wzmacniające sygnał elektryczny w dziejach techniki. Dzięki niskiej rezystancji wewnętrznej są bardzo tolerancyjne podłączenie oraz mają niską impedancję wyjściową – idealną dla dopasowania do nich transformatora wyjściowego i działania w układzie bez sprzężenia zwrotnego.

W wyniku różnych doświadczeń i budowania prototypów Audio Note (UK) wykroczyła poza tradycyjną aplikację pentod w układach push-pul. W katalogu firmy znajdują się wersje Single Ended wzmacniaczy znanych wcześniej jako push-pull, są to OTO SE i SORO SE. Zaletami układu single ended są przede wszystkim to, że wzmocniony sygnał na wyjściu jest bardziej wierny temu, co zostało podane na wejściu wzmacniacza, tzn. muzyka nie jest dzielona przez lampę działającą jako dzielnik i odwracacz fazy sygnału aby umożliwić działanie układu przeciwsobnego, tylko sygnał jest wzmacniany w całości. Zapewnia to mniejsze zniekształcenia, pozwala na uproszczenie układu (mniej lamp) i umożliwia zrezygnowanie ze sprzężenia zwrotnego (lub zastosowanie bardzo płytkiego). Efektem jest również lepszy współczynnik tłumienia (damping factor) wynikający ze ilorazu impedancji wewnętrznej lampy do impedancji obciążenia oraz nie kasuje parzystych harmonicznych brzmienia (które można lub nie uznać za porządane). Innymi słowy jest większa wierność odzwierciedlenia zawartości harmonicznych sygnału wejściowego i wyjściowego. Uklady push-pull eksponują nieparzyste harmoniczne i kasują parzyste. Dzięki naszym transformatorom wyjściowym i kondensatorom sygnałowym udało się osiągnąć większy kontrast dynamiczny, rozdzielczość dźwięku spójność muzyki pomimo pewnych strat wynikających z mniej sprawnego układu jakim jest single ended w stosunku do push-pul.

WZMACNIACZE ZINTEGROWANE:

Audio Note (UK) zawsze była zwolennikiem wzmacniaczy zintegrowanych. Jako pierwsza zapoczątkowała powrót do nich co widać po obecnym trendzie na rynku: jest coraz więcej wzmacniaczy zintegrowanych zamiast zestawianych przypadkowo przed – i wzmacniaczy mocy. Dobrze zaprojektowany wzmacniacz zintegrowany nie zajmuje za dużo miejsca, jest tańszy i lepiej dostrojony do potrzeb słuchaczy. Pomimo opinii ,że wzmacniacze zintegrowane są „gorsze” od zestawień przed- wzmacniacz mocy, projektant urządzenia zintegrowanego lepiej zna możliwości i parametry wejściowe i wyjściowe poszczególnych stopni wzmacniających aby je lepiej ze sobą połączyć. Znając ich parametry można przekalkulować spasowanie w taki sposób aby jak najlepszą charakterystykę przetwarzania dynamiki muzycznej oraz zmniejszenie strat sygnału. Ułomności w tym zakresie są najczęściej spotykane kiedy jest nieodpowiednie połączenie przedwzmacniacza z nieodpowiednim dla niego wzmacniaczem mocy różnych producentów reprezentujących rozbieżne filozofie brzmienia. Pomimo, że „zintegrowane” wzmacniacze Audio Note (UK) mają osobne stopnie zasilające dla sekcji przed- i wzmacniacza mocy.

WZMACNIACZE ZINTEGROWANE POZIOM 1:

Audio Note (UK) OTO oraz SORO produkowane są w wersjach Phono i Line, gdzie ta pierwsze przeznaczona jest dla miłośników płyt gramofonowych i zawiera lampowy przedwzmacniacz dla wkładki gramofonowej z ruchomym magnesem (mm) z korekcją Riaa. Na wyjściu zastosowano pentody w konfiguracji przeciwsobnej. Moc OTO jest około 12 watów w czystej klasie A, a SORO około 24 watów w klasie A.

WZMACNIACZE POZIOM 1:

Wzmacniacze te w wersji Line występują również jako końcówki mocy P1PP i P2PP jedynie z regulatorem siły wzmocnienia – bez przełączników źródeł. Wtedy produkowane są w skrzynkach o mniejszych wymiarach.

PRZEDWZMACNIACZE POZIOM 1:

Przedwzmacniacz M 1 jest produkowany w dwóch wersjach Phono i Line i podobnie jak w dziedzinie wzmacniaczy zintegrowanych wersja Phono ma czułość dla wkładki z ruchomym magnesem (mm) i dedykowana jest miłośnikom płyt gramofonowych lub osobom mającym zamiar przyłączyć się do tej „elity” w niedługim czasie. Stopień liniowy zrealizowany jest na lampie ECC82, a sekcja Phono na lampach ECC83 i ECC88. Wzmacniacz ma możliwość wyłączania sprzężenia zwrotnego.

Produkowany jest również przedwzmacniacz M1Riaa, który jest samodzielnym phono o czułości dla wkładki mm bez żadnych regulacji.

WZMACNIACZE ZINTEGROWANE POZIOM 2:

Audio Note (UK) OTO SE i SORO SE produkowane są w wersjach Phono i Line, gdzie ta pierwsze przeznaczona jest dla miłośników płyt gramofonowych i zawiera lampowy przedwzmacniacz dla wkładki gramofonowej mm z korekcją Riaa. Na wyjściu zastosowano pentody w konfiguracji Single Ended. Moc OTO SE jest około 10 watów w czystej klasie A, a SORO około 22 watów w klasie A. Uklad płytki Phono jest ten sam jak w urządzeniach poziomu 1, ale zrealizowany na nieco lepszych elementach. Wzmacniacze OTO SE i SORO SE produkowane są również w wersjach Signature. Zastosowano w nich przede wszystkim transformatory na rdzeniach C oraz elementy klasę wyższej jakości. Jest to nowość.

Powyższe wzmacniacze w wersji Line występują również jako końcówki mocy P1SE  P2SE P1SE Signature oraz P2SE Signature jedynie z regulatorem siły wzmocnienia – bez przełączników źródeł. Wtedy produkowane są w skrzynkach o mniejszych wymiarach.

PRZEDWZMACNIACZE POZIOM 2:

Przedwzmacniacz M 2 jest produkowany w dwóch wersjach Phono i Line i podobnie jak w dziedzinie wzmacniaczy zintegrowanych wersja Phono ma czułość dla wkładki z ruchomym magnesem (mm) i dedykowana jest miłośnikom płyt gramofonowych lub osobom mającym zamiar przyłączyć się do tej „elity” w niedługim czasie. Stopień liniowy zrealizowany jest na lampie 6SN7, a sekcja Phono na lampach ECC83 i ECC88. Wzmacniacz ma możliwość wyłączania sprzężenia zwrotnego. Przedwzmacniacze te mają zasilanie z prostownikiem lampowym tupu 6X4 oraz dodatkowym transformatorem sieciowym i dławikiem. Kondensatory i rezystory przedwzmacniaczy poziomu 2 są wyższej jakości. Inne są również terminale we/wyjściowe oraz podstawki pod lampy.

Produkowany jest również przedwzmacniacz M2Riaa, który jest samodzielnym phono o czułości dla wkładki mm bez żadnych regulacji. Zasilacz jest w nim jak w M2Phono.

WZMACNIACZE ZINTEGROWANE POZIOM 3:

Zostawiamy pentody. Są one niezłe, ale dźwięk ulega kompromisowi gorszej liniowości pentody oraz mniejszych możliwości dynamicznych. Oczywiście porównując do klasycznego rozwiązania jakim jest zastosowanie triody bezpośrednio żarzonej. W urządzeniach z poziomu 3 są zaaplikowane rozwiązania z naszych najlepszych konstrukcji: zero sprzężenia zwrotnego i triody bezpośrednio żarzone takie jak 2A3 300B i 211.  Podzespoły pozostają na wysokim poziomie, ale są to miedziane kondensatory i transformatory wyjściowe, srebrne są tylko przewody sygnałowe i terminale.

MEISHU wzmacniacz zintegrowany z lampami schowanymi wewnątrz osłony. Stopień wyjściowy zrealizowany jest na pojedynczej lampie 300B w konfiguracji SE sterowanej przez podwójną triodę 5687. Stopień przedwzmacniacza jest na jednej triodzie 6SN7. Zasilanie zaprojektowano z lampowymi prostownikami 5U4G oraz 6X5. Wzmacniacz Meishu produkowany jest w wersjach Line oraz Phono – z przedwzmacniaczem gramofonowym o czułości dla wkładki z ruchomym magnesem. Jeżeli chodzi o jakość podzespołów to Meishu jest w wersjach SILVER oraz SILVER SIGNATURE. Różnica polega na jakości rezystorów i kondensatorów elektrolitycznych oraz rodzaju rdzeni transformatorów wyjściowych: są to kształtka C z materiału o wyższej przenikalności magnetycznej.

MEISHU jest również produkowany w wersji bez stopnia przedwzmacniacza jako wzmacniacz mocy P3 P3Silver oraz P3Silver Signature. Ma wtedy tylko regulator siły głosu na front panelu.

JINRO: wzmacniacz zintegrowany na lampach 211 w konfiguracji Single Ended sterowanych triodą 5687 poprzez miedziane transformatory międzystopniowe. Zastosowano dwa prostowniki lampowe 5R4. Moc wzmacniacza około 25-26 watów w klasie A. Wzmacniacz ten nie jest produkowany w wersji z wewnętrznym przedwzmacniaczem Phono ani Line, tylko z pasywnym stopniem czyli przełącznikiem wejść i skokowym potencjometrem siły sygnału. Lampy w tym wzmacniaczu umieszczone są na zewnątrz obudowy i dość mocno się rozgrzewają.  Obudowa może być w kolorze srebrnym lub czarnym (lakier strukturalny).

JINRO jest również produkowany w wersji jako końcówka mocy JINRO SHOCHU z wejściem symetrycznym xlr.

WZMACNIACZE MOCY POZIOM 3:

VINDICATOR wzmacniacz mocy na lampach 2A3 w konfiguracji Single Ended (SE) sterowanych podwójną triodą 6SL7, moc wzmacniacza jest około 3,8 watów w czystej klasie A, zasilacz zaprojektowano z użyciem lampy prostowniczej 5U4G, Vindicator jest również produkowany w wersjach SILVER oraz SILVER SIGNATURE różniących się zastosowanymi elementami takimi jak rezystory tantalowe, kondensatory elektrolityczne oraz materiał i kształt rdzeni transformatorów wyjściowych.

PALLADIN wzmacniacz mocy na lampach 45 w konfiguracji Single Ended (SE) sterowanych podwójną triodą 6SL7, moc wzmacniacza jest około 2 waty w czystej klasie A, zasilacz zaprojektowano z użyciem lampy prostowniczej 5U4G, Palladin jest również produkowany w wersjach SILVER oraz SILVER SIGNATURE różniących się zastosowanymi elementami takimi jak rezystory tantalowe, kondensatory elektrolityczne oraz materiał i kształt rdzeni transformatorów wyjściowych.

CONQUEROR wzmacniacz mocy na lampach 300Bw konfiguracji Single Ended (SE) sterowanych podwójnymi triodami 6SN7 lub 6J5 ( w wersji „low gain”), moc wzmacniacza jest około 9 watów w czystej klasie A, zasilacz zaprojektowano z użyciem lampy prostowniczej 5U4G, Conqueror i Conqueror Low Gain są również produkowane w wersjach SILVER oraz SILVER SIGNATURE różniących się zastosowanymi elementami takimi jak rezystory tantalowe, kondensatory elektrolityczne oraz materiał i kształt rdzeni transformatorów wyjściowych.

EMPRESS: są to monofoniczne wzmacniacze mocy na lampach 2A3 w konfiguracji równległe Single Ended (PSE), moc wyjściowa jest około 7,5 watów w czystej klasie A, zasilacze zawierają prostownik lampowy 5U4G. Monobloki Empress są produkowane również w wersjach SILVER oraz SILVER SIGNATURE różniących się zastosowanymi elementami takimi jak rezystory tantalowe, kondensatory elektrolityczne oraz materiał i kształt rdzeni transformatorów wyjściowych.

QUEST są to monofoniczne wzmacniacze mocy na lampach 300B w konfiguracji Single Ended (SE) sterowanych lampami 6SN7 lub 6J5, moc wyjściowa jest około 9 watów w czystej klasie A, zasilacze zawierają prostownik lampowy 5U4G. Monobloki Quest są produkowane również w wersjach SILVER oraz SILVER SIGNATURE różniących się zastosowanymi elementami takimi jak rezystory tantalowe, kondensatory elektrolityczne oraz materiał i kształt rdzeni transformatorów wyjściowych.

CONQUEST są to monofoniczne wzmacniacze mocy na lampach 300B w konfiguracji równoległe Single Ended (PSE) sterowanych lampami 6SN7 lub 6J5 ( dla wersji Low Gain), moc wyjściowa jest około 18watów w czystej klasie A, zasilacze zawierają prostownik lampowy 5U4G. Monobloki Conquest są produkowane również w wersjach SILVER oraz SILVER SIGNATURE różniących się zastosowanymi elementami takimi jak rezystory tantalowe, kondensatory elektrolityczne oraz materiał i kształt rdzeni transformatorów wyjściowych.

ANKORU II są to monofoniczne wzmacniacze mocy na lampach 211 w konfiguracji równoległe Single Ended (PSE), moc wyjściowa jest około 55 watów w czystej klasie A, zastosowano transformatory międzystopniowe pomiędzy stopniem końcowym (mocy) i sterującym nim, zasilacze zawierają prostowniki lampowe 5R4. Lampy w tym wzmacniaczu umieszczone są na zewnątrz obudowy i dość mocno się rozgrzewają.  Obudowa może być w kolorze srebrnym lub czarnym (lakier strukturalny)

P4 wzmacniacz mocy z lampami schowanymi wewnątrz osłony. Stopień wyjściowy zrealizowany jest na lampach 300B w konfiguracji PSE sterowanych przez podwójne triody 5687. Zasilanie zaprojektowano z lampowymi prostownikami 5U4G oraz 6X5. Wzmacniacz P4 produkowany jest w wersjach SILVER oraz SILVER SIGNATURE. Różnica polega na jakości rezystorów i kondensatorów elektrolitycznych oraz rodzaju rdzeni transformatorów wyjściowych: są to kształtka C z materiału o wyższej przenikalności magnetycznej.

P4 BALANCED wzmacniacz mocy z lampami schowanymi wewnątrz osłony. Stopień wyjściowy zrealizowany jest na lampach 300B w konfiguracji PSE sterowanych przez podwójne triody 5687. Wzmacniacz ten pomimo, że jest Single Ended ma wejście symetryczne xlr. W związku z tym tor sygnału został zmieniony w stosunku do standardowego P4. Zasilanie zaprojektowano z lampowymi prostownikami 5U4G oraz 6X5. Wzmacniacz P4 BALANCED produkowany jest w wersjach SILVER oraz SILVER SIGNATURE. Różnica polega na jakości rezystorów i kondensatorów elektrolitycznych oraz rodzaju rdzeni transformatorów wyjściowych: są to kształtka C z materiału o wyższej przenikalności magnetycznej.

PRZEDWZMACNIACZE POZIOM 3:

M 3 najmniejszy z topowej linii przedwzmacniaczy firmy Audio Note (UK), Jest produkowany w wersji Line oraz Phono. Stopień wzmocnienia sygnału liniowego zrealizowany jest na lampach ECC82 i 5687 a następnie przechodzi przez transformatory wyjściowe. Zasilacz jest zaprojektowany na lampach 6X5 i OB2. Zawiera dwa transformatory sieciowe i duży dławik. Regulacja głośności odbywa się przez skokowe monofoniczne attenuatory ręcznie robione w Audio Note.

M 3 Line Balanced – jak M 3 plus ma wejście symetryczne xlr – tylko w wersji Line. Wejście symetryczne zrealizowane jest na transformatorze – symetryzatorze wejściowym.

M 5 bardziej zaawansowany z linii przedwzmacniaczy poziomu 3-ego firmy Audio Note (UK), Jest produkowany w wersji Line oraz Phono. Stopień wzmocnienia sygnału liniowego zrealizowany jest na lampach ECC82 i 5687 a następnie przechodzi przez miedziane transformatory wyjściowe na rdzeniach IHiB C Core. Przedwzmacniacz Phono jest zaprojektowany na trzech lampach 6072a. W układzie zastosowano jednowatowe rezystory tantalowe. Zasilacz przedwzmacniacza typu Galahad zaprojektowany pierwotnie do flagowego AN-M10 jest zaprojektowany na lampach 6X5, OB2 i ECL82. Zawiera dwa transformatory sieciowe i duży dławik oraz cerafinowe kondensatory elektrolityczna Elna. Regulacja głośności odbywa się przez skokowe monofoniczne attenuatory produkowane ręcznie w fabryce Audio Note. Sumarycznie dźwięk jest o klasę lepszy niż z M3.

M 5 Line Balanced jak M 5 plus ma wejście symetryczne xlr – tylko w wersji Line. Wejście symetryczne zrealizowane jest na transformatorze – symetryzatorze wejściowym na rdzeniu IhiB C core.

M 5 Signature to topowy przedwzmacniacz miedziany Audio Note z poziomu 3ego. Różnica między M 5 polega na zastosowaniu o klasę lepszych transformatorów wyjściowych i innym strojeniu elektrycznym układu. Suma zmian daje dźwięk o kolejną klasę lepszy od M 5.

M 5 Line Balanced Signature jest jak M 5 plus ma wejście symetryczne xlr – tylko w wersji Line. Wejście symetryczne zrealizowane jest na transformatorze – symetryzatorze wejściowym.

PRZEDWZMACNIACZE POZIOM 4:

M 6: topologia tego urządzenia jest zgodna z M3/M5/M6/M8. Główne różnice polegają na zastosowaniu lepszych tzn. droższych materiałów. M 6 jest produkowany w wersji Line i Phono. Stopień wzmocnienia sygnału liniowego zrealizowany jest na lampach ECC82 i 7044 a następnie przechodzi przez srebrno/miedziane transformatory wyjściowe na rdzeniach Perma 50nikiel C Core. Przedwzmacniacz Phono jest zaprojektowany na trzech lampach 6072a. W układzie zastosowano jednowatowe rezystory tantalowe. Połączenia pomiędzy elementami wykonane są ze srebrnego drutu. Zasilacz przedwzmacniacza typu Galahad zaprojektowany pierwotnie do flagowego AN-M10 jest zaprojektowany na lampach 6X5, OB2 i ECL82. Zawiera kondensatory grafitowe Rubycon Black Gate WKZ, dwa transformatory sieciowe i duży dławik. Regulacja głośności odbywa się przez skokowe monofoniczne attenuatory produkowanych ręcznie w fabryce Audio Note. Zastosowanie większej ilości srebra w torze sygnałowym zmienia charakter brzmienia przedwzmacniacza M6 w stosunku do przedwzmacniaczy z poziomu 3ego. Jest to urządzenie, którego włączenie w tor systemu powoduje nadanie wyraźnego „srebrnego” charakteru. Dżwięk srebrnych drutów w wykonaniu Audio Note (UK) nie oznacza jednak nadmiernej jaskrawości brzmienia tylko dokładniejsze i bardziej muzykalne oddanie składowych harmonicznych poszczególnych dźwięków.

M 6 Line Balanced ma specyfikację jak M 6 Line plus ma wejście symetryczne xlr – tylko w wersji Line. Wejście symetryczne zrealizowane jest na transformatorze – symetryzatorze wejściowym o klasie adekwatnej do poziomu 4 urządzeń Audio Note (Uk).

PRZEDWZMACNIACZE POZIOM 5:

M 8: topologia tego urządzenia jest zgodna z rodziną M3/M5/M6/M8. Najważniejszą cechą charakterystyczną M8 jest zastosowanie całkowicie srebrnego toru dźwięku. Tak więc transformator wyjściowy ma pierwotne i wtórne uzwojenia nawinięte ze srebra Audio Note (UK) akondensatory sygnałowe wykonane są ze srebrnej folii. M 8 jest produkowany w wersji Phono i Line. Stopień wzmocnienia sygnału liniowego zrealizowany jest na lampach ECC82 i 6463, a przedwzmacniacz Phono jest zaprojektowany na trzech lampach 6072a. Połączenia pomiędzy elementami wykonane są ze srebrnego drutu. Wszystkie kondensatory elektrolityczne są produkcji Rubycon Black Gate na płytkach sygnałowych standardowe oraz FK, a w zasilaczu WKZ. Regulacja głośności odbywa się przez skokowe monofoniczne attenuatory produkowanych ręcznie w fabryce Audio Note. Zastosowanie większej ilości srebra w torze sygnałowym zmienia charakter brzmienia przedwzmacniacza M8 w stosunku do przedwzmacniaczy z poziomu 3ego oraz 4ego. Jest to urządzenie, którego włączenie w tor systemu powoduje nadanie silnego „srebrnego” charakteru. Dźwięk srebrnych drutów w wykonaniu Audio Note (UK) nie oznacza jednak nadmiernej jaskrawości brzmienia tylko dokładniejsze i bardziej muzykalne oddanie składowych harmonicznych oraz pełnię i soczystość poszczególnych dźwięków.

Opisane poniżej wzmacniacze z poziomu 4 i 5 Audio Note(UK) są wstępem do opisania naturalnych partnerow tych urządzeń – wzmacniaczy mocy z tych poziomów.

WZMACNIACZE ZINTEGROWANE POZIOM 4 i 5:

Tak więc firma Audio Note (UK) produkuje wzmacniacze zintegrowane TOMEI z poziomu 4 i ONGAKU z poziomu 5. Charakteryzują się one postępem materiałów technologicznych tak jak zostało to opisane w przypadku M6 i M8. ONGAKU ma tor sygnału od początku do końca ze srebra.

TOMEI: wzmacniacz zintegrowany na lampach 211 w konfiguracji Single Ended sterowanych triodą 6463 poprzez srebrno/miedziane transformatory międzystopniowe. Zastosowano dwa prostowniki lampowe 5R4. Zastosowano transformatory wyjściowe na rdzeniu Perma 50 Nikiel C core. Moc wzmacniacza jest około 18-20 watów w klasie A. Wzmacniacz ten nie jest produkowany w wersji z wewnętrznym przedwzmacniaczem Phono ani Line, tylko z pasywnym stopniem czyli przełącznikeim wejść i skokowym potencjometrem siły sygnału. Lampy w tym wzmacniaczu umieszczone są na zewnątrz obudowy i dość mocno się rozgrzewają.  Obudowa może być w kolorze srebrnym lub czarnym (lakier strukturalny)

ONGAKU: wzmacniacz zintegrowany o srebrnym torze sygnału na lampach 211 w konfiguracji Single Ended sterowanych triodą 6463 poprzez srebrne transformatory międzystopniowe. Zastosowano dwa prostowniki lampowe 5R4. Zatosowano rdzenie Perma 50 Nikiel C core z wysoką zawartością niklu.Moc wzmacniacza około 18-20 watów w klasie A. Wzmacniacz ten nie jest produkowany w wersji z wewnętrznym przedwzmacniaczem Phono ani Line, tylko z pasywnym stopniem czyli przełącznikeim wejść i skokowym potencjometrem siły sygnału. Lampy w tym wzmacniaczu umieszczone są na zewnątrz obudowy i dość mocno się rozgrzewają. Obudowa może być miedziana lub czarna w wysokim połyskiem (a la lakier fortepianowy).

Wzmacniacze TOMEI i ONGAKU produkowane są również w wersjach z wejściami symetrycznymi xlr. Traktowane są wtedy jak końcówki mocy i aby mieć regulację wymagają przedwzmacniacza. Wersje te nazywane są TOMEI Schochu i ONGAKU Kensei.

WZMACNIACZE MOCY POZIOM 4:

Realizując postulat, że za lepsze brzmienie odpowiedzialne są wyższej klasy części oraz szlachetne materiały i przenikalność magnetyczna rdzeni transformatorów firma Audio Note (UK) produkuje monofoniczne wzmacniacze mocy z posiomu 4ego i 5ego. Ich podobieństwo do wzmacniaczy z poziomu 3 jest zupełnie jasne, ale brzmienie jest bez porównania lepsze. Zastosowanie większej ilości srebra w torze sygnałowym zmienia charakter uzyskanego dźwięku. Są to urządzenia, których włączenie w tor systemu powoduje nadanie silnego „srebrnego” charakteru. Jednakże inaczej niż w przypadku rodziny przedwzmacniaczy M3/M5/M6/M8 wpływ srebra zastosowanego w transformatorach wyjściowych końcowek mocy daje inne efekty soniczne. Jest to zupełnie jasne, że transformator wyjściowy zupełnie inaczej pracuje na uzwojeniach ze srebra, które jest najlepszym przewodnikiem prądu elektrycznego. Pojawia się wyrazistość brzmienia, dynamika i mikrodynamika. Dźwięk srebrnych drutów w wykonaniu Audio Note (UK) nie oznacza jednak nadmiernej jaskrawości brzmienia tylko dokładniejsze i bardziej muzykalne oddanie składowych harmonicznych oraz pełnię i soczystość poszczególnych dźwięków.

Tak więc na lampie 2A3 jest model monofonicznych (L +P) wzmacniaczy NEIRO. Konfiguracja lamp jest równoległe Single Ended – moc 7 watów. Jest on również w specjalnej wersji Low Gain – o obniżonej czułości wejściowej oraz w wersji Balanced z wejściem xlr na transformatorze – symetryzatorze.

Na lampie 300B produkowany w konfiguracji Single Ended produkowany SHINRI. Moc 9 watów. Jest on również w specjalnej wersji Low Gain – o obniżonej czułości wejściowej oraz w wersji Balanced z wejściem xlr na transformatorze – symetryzatorze.

Na lampach 300B w konfiguracji równoległe Single Ended produkowany jest model KASSAI. Moc 18-19 watów. Jest on również w specjalnej wersji Low Gain – o obniżonej czułości wejściowej oraz w wersji Balanced z wejściem xlr na transformatorze – symetryzatorze sygnału wejściowego.

Na  lampach 211 w konfiguracji lamp Single Ended opisywany wcześniej TOMEI Schochu

Na lampach 211 (po dwie na każdą stronę) w konfiguracji równoległe Single Ended produkowany jest model GINREI o mocy 50watów.

WZMACNIACZE MOCY POZIOM 5:

Na tym poziomie urządzeń firma Audio Note (UK) realizuje całkowicie srebrny tor sygnału oraz w niektorych modelach srebrny okablowanie zasilające. Aby nakład poniesionych środków technologicznych był w pełni uzasadniony w układach zastosowano również zaawansowane materiały magnetyczne oraz cienkie laminacje blach rdzeni transformatorów, niemagnetyczne rezystory tantalowe podwyższonej mocy oraz grafitowe kondensatory Rubycon Black Gate. Na pierwszy rzut oka ich podobieństwo do wzmacniaczy z poziomu 3 i 4 jest zupełnie jasne, ale podczas porównania brzmienia różnice są ewidentne. Zastosowanie srebrnego toru sygnałowego zmienia charakter uzyskanego dźwięku. Jest on zupełnie wyjątkowy i niezwykle charakterystyczny. Aby w pełni usłyszeć jak piękne jest brzmienie wzmacniaczy poziomu 5 należałoby zastosować srebrne interkonekty oraz kable głośnikowe. Dobrze jeżeli w głośnikach znajdują się elementy srebrne aby cały system ewoluował w kierunku srebrnego toru od początku do końca. Jest to zupełnie jasne, że transformator wyjściowy zupełnie inaczej pracuje na uzwojeniach ze srebra, które jest najlepszym przewodnikiem prądu elektrycznego. Wyrazistość brzmienia, oddanie kontrastów dynamicznych i mikrodynamika nadająca dźwiękowi specyficzną „wibrację” jest dzięki zastosowaniu srebra zaprezentowana w swojej glorii i chwale. Dźwięk srebrnych drutów w wykonaniu Audio Note (UK) oznacza możliwość dogłębnego doświadczenia realizacji nagrań płytowych – każdego w inny sposób.

Tak więc na lampie 2A3 produkowany jest model monofonicznych (L +P) wzmacniaczy KAGEKI. Konfiguracja lamp jest równoległe Single Ended – moc 7 watów w klasie A. Jest on również w specjalnej wersji Low Gain – o obniżonej czułości wejściowej oraz w wersji Balanced z wejściem xlr na transformatorze – symetryzatorze i zmienionym torem sygnału.

Na lampie 300B produkowany w konfiguracji Single Ended produkowany BARANSU. Moc 9 watów w klasie A. Jest on również w specjalnej wersji Low Gain – o obniżonej czułości wejściowej oraz w wersji Balanced z wejściem xlr na transformatorze – symetryzatorze i zmienionym torze sygnału.

Na lampach 300B w konfiguracji równoległe Single Ended produkowany jest model KEGON. Moc 18-19 watów w klasie A. Jest on również w specjalnej wersji Low Gain – o obniżonej czułości wejściowej oraz w wersji Balanced z wejściem xlr na transformatorze – symetryzatorze sygnału wejściowego i zmienionym torze sygnału

Na  lampach 211 w konfiguracji lamp Single Ended opisywany wcześniej ONGAKU Kensei.

Na lampach 211 (po dwie na każdą stronę) w konfiguracji równoległe Single Ended produkowany jest model GAKUON o mocy 50watów.

ONGAKU i GAKUON mają górną płaszczyznę tworzącą chassis wzmacniaczy wykonaną z miedzi lub wykończoną w błyszczącym czarnym lakierze  a la lakier fortepianowy.

Wzmacniacze Audio Note (UK) z poziomu 5ego stanowią unikalne osiągnięcie technologiczne w kontekście historycznej ewolucji wzmacniaczy lampowych. Zastosowanie niezwykle prostego układu elektrycznego i najbardziej zaawansowanych rozwiązań materiałowych jest efektywnym połączeniem w celu uzyskania znakomitego brzmienia.

Aby wzmacniacze w połączeniu z dopasowanymi do lampowych parametrów wysokoskutecznymi kolumnami w pełni pokazały swoje możliwości brzmieniowe niezbędne jest użycie źródła dźwięku o równie wyjątkowych cechach brzmienia. System gra tylko tak jak brzmi jego najsłabsze ogniwo.

Firma Audio Note (UK) produkuje przetworniki cyfrowo analogowe i czytniki CD, które mają brzmieć tak jak dobry gramofon analogowy – ponieważ to właśnie dźwięk płyty gramofonowej jest dla wielu kolekcjonerów muzyki punktem odniesienia. Właściciel Audio Note (UK) posiada ogromną kolekcję płyt winylowych około 8o-1oo ooo egzemplarzy.

Produkty cyfrowe można podzielić na trzy kategorie: czytniki CDT, przetworniki cyfrowo-analogowe DAC oraz zintegrowane odtwarzacze CD.

Czytniki stanowią niezbędne uzupełnienie przetworników cyfrowo-analogowych, a zintegrowane odtwarzacze są rozwiązaniem bardziej sprytnym – tam gdzie ilość miejsca ogranicza zastosowanie większej ilości pudełek aby zmieścić wszystko w jednym osiągając dodatkowo zredukowaną cenę!

Zaczynam zatem od PRZETWORNIKÓW:

Można ją podzielić na dwie grupy: przetworniki cyfrowo-analogowe z transformatorowym wyjściem oraz bez. Te pierwsze bazują na niezwykle udanym modelu DAC 5 Special (którego test i techniczny opis zasady działania jest dostępny na stronie). Przetworniki bez transformatorowego wyjścia oparte są na rozwiązaniach prostszych i mają przez to mniejsze obudowy i niższe ceny. Zalecane są do poziomów zero, 1, 2 i ewentualnie niższy 3, ponieważ taki poziom dźwięku prezentują.

DAC 3.1X Balanced, DAC 4.1X Balanced oraz DAC 4.1X Balanced Signature są to uproszczone wersje DAC 5 Special. Uproszczenia te obejmują głównie interwencje w układy zasilania oraz zastosowanie tańszych podzespołów oraz tańszych materiałów do transformatorów i kabli. Z kolei DAC 5 Signature oraz The Fifth Element – Piąty Element są to udoskonalone wersje DAC 5 Special. Pierwsza jest to jego „srebrna” inkarnacja, a druga po prostu wszystkie możliwe nowe pomysły projektanta Andy Grove’a zaimplementowane w dwa ciężkie pudełka – po prostu w jedno się już nie mogło zmieścić.

Wszystkie obecne przetworniki firmy Audio Note (UK) nie mają filtrów cyfrowych. W wyniku pomiarów i uważnych odsłuchów prototypów uznano, że filtry cyfrowe wprowadzają więcej zniekształceń do dźwięku niż układ scalony przetwornika cyfrowo-analogowego. Dlatego zrezygnowano z tych filtrów na rzecz specjalnie strojonych filtrów analogowych, które odcinają składowe „niebezpieczne” dla głośnikow wysokotonowych.

Konstrukcje urządzeń z poszczególnych poziomów charakteryzują zasady doboru elementow jak przy przedwzmacniaczach i wzmacniaczach mocy. Generalnie realizują one postulaty z audionotowskiego budowania systemu według „poziomów”.

Prrzetworniki do urządzeń z poziomu 2:

DAC 2.1X oraz DAC 2.1X Signature oraz DAC 2.1X II Balanced.

Przetworniki poziomu 3:

DAC 3.1X II Balanced, DAC 4.1X Balanced oraz DAC 4.1X Balanced Signature

Przetworniki poziomu 4:

DAC 5 Special

Przetworniki poziomu 5:

DAC 5 Silver Signature oraz DAC 5 Piąty Element z zasilaczem Fifth Force.

W tych urządzeniach jest całkowicie srebrny tor sygnału poprzez srebrne transformatory, kondensatory i wszystkie możliwe łączenia sygnałowe w postaci drutów i kabli. W zasilaczu Fifth Force jest wiele elementow srebrnych w torze zasilającym wraz z okablowaniem sieci zasilającej oraz srebrnymi transformatorami sieciowymi

Na poziomach wstępnych urządzeń Audio Note (UK) jest:

DAC 0.1X oraz DAC 1.1X i jego wersja na lepszych elementach DAC 1.1X Signature.

We wszystkich urządzeniach zastosowano pomysł wyeliminowania z toru dźwiękowego filtrów cyfrowych – oznaczenie „1X” oversampling. W DAC 0.1X zastosowano kość przetwornika cyfrowo-analogowego TDA1543. We wszystkich pozostałych aż do DAC 5 jest zastosowana kość Analog Devices AD1865N.

TRANSPORTY CDT:

Czytniki płyt CD firmy Audio Note (UK) zostały zaprojektowane tak, aby uzyskać jak największą dynamikę oraz transfer cyfrowej informacji – zawartości muzycznej z płyt cd według protokołu „red book”. Chodzi o to, aby wydobyć jak najwięcej muzyki z istniejących kolekcji płytowych bez namawiania na przejście na inny nośnik lub dublowanie pozycji kolekcji na płytach o jakoby „większej” ilości informacji lub „bardziej” wiernych brzmieniowo.

Poszczególne czytniki CD są odpowiednie do przetworników oraz systemów na ich poziomach brzmieniowych urządzeń Audio Note (UK) tak więc dziwnym byłoby używanie np. CDT One wraz z przetwornikiem DAC 5 Special lub Signature. Po prostu lepsze brzmienie można by uzyskać łącząc CDT 3 z DAC 4.1X Balanced Signature.

W czytnikach począwszy od CDT-2, CDT-3, CDT-4, CDT-5 zastosowany jest modyfikowany mechanizm silnika z laserem Philips Pro 2LF odizolowany od podłoża elementami sprężystymi. W CDT-5 jest to pływające subchassis podobne jak w gramofonach analogowych. W pozostałych urządzeniach jest to rozwiązanie typu amortyzatora tulejowo- sprężynowego. Poszczególne urządzenia różnią się między sobą przede wszystkim zaawansowaniem układów zasilających oraz jakością użytych w nich części, a także projektami cyfrowych układów wyjściowych i modułów cyfrowych. Na przykład w CDT-5 transmisja cyfrowa do przetwornika odbywa się poprzez lampę, która jest zasilana przez odrębny zasilacz z prostownikiem i stabilizatorem lampowym oraz dodatkowym dławikiem.

W czytnikach CDT-Zero oraz CDT-One II mechanizmem silnika z laserem jest szufladowy Philips L1210. Przetworniki cyfrowo-analogowe produkcji Audio Note (UK) są bardzo wrażliwe na jakość sygnału cyfrowego przesyłanego z czytników. Zagadką jest dlaczego tak jest, ale najprościej porownać brzmienie na przykład CDT-2 i CDT-3 na odpowiednio przeźroczystym systemie. Usłyszany rezultat spowoduje Państwa uśmiech.

ZINTEGROWANE ODTWARZACZE CD:

Tam gdzie jest ograniczone miejsce i odtwarzacz musi być w jednej obudowie firma Audio Note (UK) proponuje odtwarzacze zintegrowane o uproszczonych konstrukcjach mieszczących się w mniejszych skrzynkach obudów. Zalecane są one również do mniej zaawansowanych systemów opartych na przeciwsobnych rozwiązaniach układów lampowych typu push-pull.

Są to urządzenia:

CD-Zero, CD-1.1X oraz jego wersja z wykorzystaniem lepszych komponentów CD 2.1X. CD-3.1X II oraz CD-4.1X są transportem i przetwornikiem DAC 2.1X w jednej odudowie. Różnią się rodzajem napędu: CD-3.1XII ma mechanizm szufladowy a CD-4.1X ma płytę wkładaną od góry z przyciskiem. Te dwa odtwarzacze nadają się świetnie do systemow single-ended oraz również wzmacnicaczy triodowych.

CD- Zero, CD-1.1X oraz CD-2.1X mają przetwornik cyfrowo-analogowy TDA1543 oraz na wyjściu pojedynczą lampę 6111WA. CD-3.1X oraz CD-4.1X używają przetwonika AD1865N oraz na wyjściu dwóch podwójnych triod 6922.

 

Przejdź do pierwszej części tekstu

Powrót do ‚BRZMIENIE’