ŻYCIORYS KONDO-SANA

Postacie - Szemis Audio Konsultant

Historia Hiroyasu Kondo oraz firmy Audio Note Japan:

Hiroyasu Kondo urodzony 1942. Jest drugim synem buddyjskiego duchownego Zen, który jest sławny w swoim rejonie Hokkaido.  Ojciec jest typem człowieka, który wiele rzeczy robi samodzielnie również wzmacniacze lampowe i kolumny. Lutownica jest w pracy przez 365 dni w roku. Dużo też śpiewa w świątyni – pieśni Kyo – dźwięk ciszy – jak mówi można usłyszeć jak jesteś cicho w świątyni.

 

1958 Hiroyasu Kondo jest wstrząśnięty słuchając koncertu Arturo Toscaniniego. To jest przełomowy moment w jego życiu – zapada na zawsze w pamięci. Staje się miłośnikiem muzyki operowej. Wtedy też zmienia nastawienie – przestaje mieć główne znaczenie religijne znaczenie muzyki, pieśni, dźwięku i ciszy. Interesuje go muzyka jako twór abstrakcyjny. Jego ulubione nagranie (w tym czasie) to „Symfonia nowego świata“ Dworzaka – szczególnie część IV, nagrana przez Toskaniniego w 1953roku.

Kończy wydział elektroniki na Tokijskim Uniwersytecie.

Zaraz po tym jest w departamencie badawczym i rozwojowym Teaca (praktyki?) – kilka lat)

1968 Składa aplikację do nowopowstałej firmy Sony CBS. Był jednym z 80 inżynierów wybranym spośród około 6000 osób. Zostaje tam najpierw inżynierem nagraniowym, następnie pracuje w oddziale badawczo rozwojowym. Odchodzi z firmy w 1976 (ma 34 lat) z powodu nacisku przełożonych na rozbudowywanie i komplikowanie urządzeń a nie doskonalenie, upraszczanie oraz stosowanie lepszych materiałów np. rdzeni, kabli i srebra. Pierwsze eksperymenty Kondo-Sana polegające na modernizowaniu mikrofonu pojemnościowego srebrnym kablem a następnie srebrnymi uzwojeniami w transformatorze mają miejsce jeszcze w Sony CBS. Były to czasy kiedy jeden mikrofon nagraniowy kosztował tyle ile obecnie porządna nowa limuzyna.

Odejście z firmy i rozpoczęcie własnej działalności to postawa bardzo rzadka w Japonii – kraju dozgonnej lojalności firmie-matce.

Zakłada Audio Note w 1976. Jego warsztat mieści się w centrum Tokio.

Pierwszy produkt: transformator step-up do igieł gramofonowych o niskim sygnale typu moving coil. Transformator miał najpierw z miedziane uzwojenia następnie srebrne.

1977-78 pierwszy srebrny interkonekt i kabel głośnikowy.

1979 przedwzmacniacz M 7 gdzie zastosowano dopiero co wprowadzone na rynek tranzystory typu FET.

1979 robi eksperymenty- pomiary i przeróbki wkładki gramofonowej z ruchomą cewką SPU firmy Ortofon, a następnie projektuje własną wkładkę IO (jak księżyc Jowisza). Odpowiedzią firmy Ortofon jest model MC2000 ze srebrnymi cewkami generatora.

1983 projektuje nową wersję wkładki IO – IO ltd z elektromagnesem i zasilaczem. Jest to jeden z projektów, z których Hiroyasu Kondo jest najbardziej dumny.

1983 przejmuje firmę swojego zmarłego kolegi YL Loudspeakers – stąd na znaczku Kondo jest Y i L.

1984 seria wzmacniaczy na lampie EL34

1988 proptyp On-Gaku, Hiroyasu Kondo z powodu używania srebra do różnych celów, czasem zupełnie niezrozumiałych nazywany jest w środowisku w Japonii „silversmith“.

1990 rozpoczęcie produkcji On-Gaku (model produkowany do tej pory).

Do firmy zostaje zatrudniony jej obecny prezydent Masaki Ashizawa.

1990 -1997 współpraca z Peterem Qvortrupem z Anglii. 1997 przerwanie współpracy – burzliwy moment, a następnie zmiana nazwy brandu na Kondo. W Japonii pozostaje Audio Note Japan.

1992 zaprojektowano wzmacniacz mocy Kegon.

1996 został zaprojektowany referencyjny przedwzmacniacz M 10. Obecnie zmieniony – produkowany jako M 1000 mkII.

1997 nagroda HiFi review dla srebrnego kabla AN-SPX i przedwzmacniacza M 10

2000 zaprojektowano następcę znanego M 7 Tube przedwzmacniacz M 77. Jest to pierwszy całkowicie samodzielny projekt Masaki Ashizawy. Nadal produkowany.

2000 wprowadzenie technologii „KSL“. Która polega na nowym rodzaju układania wiązek srebra w kablach. W wyniku wprowadzenia tej zmiany dźwięk Kondo jest bardziej gładki i czysty.

2004 Prezydentem firmy został Masaki Ashizawa uczeń mistrza, pracujący z nim od 1990 roku. Jak mówi wieloletni współpracownik Kondo Masahiro Shibazaki jako wieloletni uczeń Masaki przejął sposób myślenia swojego nauczyciela, co jest charakterystyczne dla kultury dalekiego wschodu

Styczeń 2006 Hiroyasu Kondo zmarł podczas snu po przylocie na wystawę audio do Las Vegas.

Po śmieci Hiroyasu Kondo firma Audio Note Japan uczciła tą tragedię wydając limitowaną do 10 par edycję topowych wzmacniaczy Shinden [świątynia].

Kilka lat po śmierci Kondo Sana w 2009 roku czasopismo Stereosound w Japonii przyznało nagrodę Grand Prix dla gramofonu Audio Note Ginga. W projekcie tym uczestniczył jeszcze za życia sam Kondo.

Powrót do ‚POSTACIE’