MANIFEST KONDO – Złote, a właściwie srebrne myśli

 

  • Znaczenie haseł ‘dobry dźwięk’ lub ‘naturalny dźwięk’ można interpretować wieloznacznie. Można je rozumieć jako ‘dźwięk pozbawiony cech mechanicznych’ lub jako ‘dźwięk muzyki granej na żywo’. Cechy mechaniczne odtwarzanego dźwięku paraliżują wrażliwość i czułość słuchu odbiorcy.

  • Jest bardzo wiele przyczyn , z powodu których dźwięk brzmi w mechaniczny sposób. Jakie warunki musza być spełnione, żeby wyeliminować te cechy? Po pierwsze należy maksymalnie uprościć obwód elektryczny. Po drugie należy starannie wyselekcjonować elementy toru dźwiękowego.

  • Podczas wielu eksperymentów, prób i błędów doszedłem do wielu wniosków- najwazniejsze z nich to, że należy maksymalnie uprościć tor dźwiękowy oraz poświęcić dużo czasu nad zrozumieniem charakterystyki użytych materiałów oraz ich wpływu na dźwięk i muzykę.

  • Asymetryczny układ lampowego wzmacniacza mocy z triodą bezpośrednio żarzoną w stopniu wyjściowym daje możliwość wyjątkowo nieskomplikowanego rozwiązania toru dźwiękowego w porównaniu do innych rozwiązań wzmacniaczy (pod warunkiem, że duża moc wyjściowa nie jest wymagana). Jestem zwolennikiem tego typu rozwiązania.

  • Nie wystarczy użyć triod w stopniu wyjściowym! Słyszałem kiedys wzmacniacz na lampach VT4-C, który brzmiał zupełnie jak wzmacniacz tranzystorowy! Oczekiwałem o wiele więcej od triody. Żeby wznieść się na poziom adekwatny do możliwości triod bezpośrednio żarzonych należy optymalizować układ oraz cechy brzmieniowe użytych podzespołów.

  • Instrumenty w orkiestrze lub głosy w chórze nigdy nie dają jednakowego tonu. Na skutek tej różnicy tonalnej powstają delikatnie drżące ‘żywe’ wibracje składowych harmonicznych dźwięku.  Efekt ten odbierany jest przez słuchaczy jako piękno brzmienia i ciekawą zbliżoną do naturalnej barwę. Jeśli piękno i bogactwo brzmienia są kryterium oceny należy dokładnie rozpracować procesy, w których powstaje dźwięk w torze audio.

  • Interesuje mnie dźwięk, w którym poszczególne jego cząstki mają korelacje. Łatwo jest otrzymać brzmienie, nazywane ’soczystym lub pełnym’. Jednakże zaleta tych cech jest złudna.

  • Jest wiele decydujących czynników mających wpływ na brzmienie. Niezwykła role mają, na przykład, rodzaj materiału z którego wykonane są uzwojenia w transformatorze wyjściowym. Myślę, że jest jeden aspekt, do tej pory przez nikogo nieuwzględniany. Chodzi o pole magnetyczne powstające na skutek przepływu prądu przez transformator, innego w przypadku układu przeciwsobnym, i innego w układzie asymetrycznym.

  • Prawdopodobnie to pole magnetyczne powoduje zmianę rodzaju brzmienia w zależności od rodzaju użytego materiału na uzwojenia transformatora. Innymi słowy istnieje współzależność pomiędzy polem magnetycznym, a zachowaniem elektronu w przewodnikach różnego rodzaju. Wyniki doświadczeń dały większą zmianę dźwięku przy zmianie materiału uzwojenia (z miedzi na srebro i na odwrót) niż przy umieszczaniu lub wyjmowaniu rdzenia w cewce. Użycie srebra dawało lepszy ton.

  • Zastosowanie srebra zamiast miedzi w konwencjonalnym transformatorze dawało tak wielką zmianę na korzyść, że pogląd o degradacji dźwięku przez ‘transformator’ jest błędny. Fakt, że nie ma jeszcze klarownej teorii na temat współrelacji tego pola magnetycznego i srebrnych uzwojeń. Wcześniej czy później konstruktorzy w branży audio przekonają się jak jest.

  • Słuchanie dźwięku wysila i wzmacnia wyobraźnie osoby uczestniczącej. Wzmacnia umysł. Oglądanie i słuchanie systemów kina domowego wyłącza umysł. Dlatego Kino Domowe i systemy muzyczne nigdy nie będą rozwijać się razem.

  • Wzmocnienie umysłu prowadzi do umiejętności wizualizacji samej muzyki. Umożliwia odczuwanie również emocji i nawet myśli muzyków.

  • Ciekawe doświadczenie: słuchanie filmu porno daje znacznie więcej satysfakcji niż jego oglądanie. To jest rzetelny eksperyment!

Powrót do ‚MANIFESTY’